Kanoniczny adres podstrony. Jak ustawić kanoniczny adres
Kanoniczny adres podstrony to adres url który wybraliśmy jako najlepszy, reprezentatywny adres pod którym chcemy aby nasza podstrona była widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Podstrona może być widziana pod różnymi adresami, ale naszym zadaniem jest wybranie jednej postaci adresu i ustawienie jej poprzez parametr canonical.
W panelu Google Search Console zobaczymy w danym czasie kanoniczny adres podstrony wybrany przez nas oraz poniżej kanoniczny adres podstrony wybrany przez Google. Piszę, że „w danym czasie” bo Google może za jakiś czas wybrać jako kanoniczną, podstronę znajdującą się pod innym adresem url. Oczywiście, dążymy do tego, aby to były te same adresy, czyli Google zaakceptowało nasz wybór kanonicznego adresu. Jeżeli jednak Google wskazuje inny adres podstrony jako kanoniczny, należy znaleźć przyczynę tego, bo Google nie zawsze wybierze podstronę najlepszą dla naszego biznesu.
Kiedy warto ustawić kanoniczny adres
Rozważmy kategorię w sklepie w której mamy dużo produktów, prezentujemy np. po 32 produkty na podstronie, pojawia się stronicowanie i mamy takich podstron kilkanaście. Przykładowe adresy tych podstron dla kategorii:
nazwadomeny.pl/buty-do-biegania
nazwadomeny.pl/buty-do-biegania/p1
nazwadomeny.pl/buty-do-biegania/p2
nazwadomeny.pl/buty-do-biegania/p3
nazwadomeny.pl/buty-do-biegania/p4
Na pierwszej podstronie mamy opis kategorii. Jeżeli ten opis będzie również wyświetlał się na kolejnych podstronach, oznacza to duplikację treści co ma negatywny wpływ na SEO. Co możemy i powinniśmy zrobić?
O ile adresy nazwadomeny.pl/buty-do-biegania oraz nazwadomeny.pl/buty-do-biegania/p1 wskazują na te samą podstronę i możemy ostatecznie ustawić 301, to z kolejnymi tak się już nie da. Aby uniknąć duplikacji treści w Google, wskazujemy, że naszą główną, kanoniczną podstroną jest nazwadomeny.pl/buty-do-biegania.
Kanoniczny adres ustawiamy również z wyników sortowania produktów np. wg ceny, rozmiaru, itp… Podobnie kanoniczny adres ustawiamy dla różnych wersji tego samego produktu, np. różniących się tylko kolorem. Jeżeli różne wersje np. kolorystyczne czy rozmiarowe prezentujemy jako osobne produkty to możemy opis zrobić dla jednego produktu, a z pozostałych ustawić canonical na ten wybrany. To częsta praktyka w sklepach ponieważ dosyć trudno zrobić kilka różnych opisów w zasadzie tego samego produktu, różniącego się tylko kolorem, np. płaszcza.
Parametr canonical możemy również wykorzystywać na innych serwisach zewnętrznych, a nie tylko wewnątrz naszego. Załóżmy, że prowadzimy bloga, napisaliśmy cudowny artykuł i kilka innych zaprzyjaźnionych blogów chce go opublikować u siebie. Jeżeli opublikują i zaindeksują w Google to może okazać się, że to nie nasza strona będzie wyświetlać się w Google tylko te inne serwisy. Pojawi się również problem z duplikacją treści. Możemy jednak tego uniknąć, umawiając się, że te serwisy opublikują artykuł, ale u siebie ustawią kanoniczny adres do nas, do artykułu na naszym blogu. Unikniemy wtedy duplikacji treści i wskażemy wyszukiwarkom który artykuł jest głównym, kanonicznym i powinien być pokazywany w wynikach wyszukiwania.
Generalnie canonical stosujemy w celu uniknięcia duplikacji treści. Dokładniej, to stosując canonical nie likwidujemy duplikacji, lecz ze zbioru takich samych lub podobnych podstron wskazujemy Google jedną wybraną i sugerujemy ignorowanie pozostałych.
Jak ustawić kanoniczny adres podstrony?
Wskazanie kanonicznego adresu podstrony umieszczamy w sekcji head danej podstrony. W omawianym przypadku będzie to w ten sposób:
dla nazwadomeny.pl/buty-do-biegania wskazujemy właśnie tę podstronę w postaci link rel=”canonical” href=”https://nazwadomeny.pl/buty-do-biegania”/
Na kolejnych podstronach również wskazujemy naszą kanoniczną podstronę. Wpis w head jest identyczny.
Kanoniczny adres podstrony powinien zawierać pełną ścieżkę/adres, począwszy od HTTP/HTTPS
Kanoniczny adres możemy wskazać dopiero po zaindeksowaniu w Google podstrony o wybranym adresie. Nie wskazujemy na innych podstronach jako kanonicznej podstrony, która nie została jeszcze zaindeksowana w Google.
Google zaleca ustawienie kanonicznego adresu podstrony zawsze, nawet jeżeli wskazują na te samą podstronę.
Co w praktyce oznacza ustawienie kanonicznego adresu podstrony
Ustawienie kanonicznego adresu podstrony jest wskazówką dla robotów wyszukiwarek, że są tam jakieś inne podstrony na ten sam temat, ale główną, najważniejszą jest ta wskazana przez nas jako kanoniczna. Chciałbym tutaj wyraźnie podkreślić, że ustawienie kanonicznego adresu podstrony jest wskazówką, a nie bezwzględną dyrektywą i Google może, ale nie musi zastosować się do niej.
Dla formalności dodam, że wskazanie kanonicznego adresu podstrony przez parametr canonical to nie jest ustawienie przekierowania, np. 301. Spotkałem się już z zaleceniami stosowania canonicala na podstronie z 301 na inną. Takie działanie jest bezcelowe, ponieważ prawidłowo zrealizowane przekierowanie 301 informuje roboty wyszukiwarek i przeglądarki o przeniesieniu zawartości pod inny adres, więc canonical jest tu zupełnie zbędny.
Jeżeli prawidłowo ustawiliśmy adresy Kanoniczne podstron, to na frazę „buty do biegania” Google pokaże nam w wynikach wyszukiwania pierwszą podstronę kategorii nazwadomeny.pl/buty-do-biegania. Jeżeli jednak nie ustawiliśmy adresów kanonicznych lub zrobiliśmy to nieprawidłowo to fraza „buty do biegania” będzie nam „skakała” po podstronach, raz będzie to nazwadomeny.pl/buty-do-biegania, za kilka dni nazwadomeny.pl/buty-do-biegania/p2, …p3, …p4 i tak dalej. Nie służy to dobrze SEO.
Często pada pytanie dlaczego nie zastosować noindex zamiast canonical. Różnica jest taka, że poprzez noindex zabraniamy robotom indeksowania podstrony, a stosując canonical dodatkowo informujemy Google, że mamy lepszą podstronę i wskazujemy ją parametrem canonical.
Co to jest canonical
Canonical to tag znajdujący się w sekcji head który definiuje kanoniczny adres danej podstrony. Właśnie za pomocą tagu canonical ustawia się kanoniczny adres podstrony.
Parametr canonical umieszcza się w sekcji head podstrony w postaci link rel=”canonical” href=”https://nazwadomeny.pl/kanoniczny-adres-naszej-podstrony”/
Jak sprawdzić kanoniczny adres podstrony
Po ustawieniu kanonicznego adresu warto sprawdzić wyrywkowo, przynajmniej dla najważniejszych podstron czy Google prawidłowo zaindeksowało adres który wskazaliśmy jako kanoniczny.
W Google Search Console przechodzimy do „Sprawdzenie adresu URL”, podajemy adres, a następnie sprawdzamy sekcję „Indeksowanie”. Koniecznie trzeba to zrobić jeżeli fraza nam „pływa”, czyli dla danej frazy Google pokazuje co jakiś czas inną podstronę.
Kiedy nie warto stosować parametru canonical
Opisy dotyczące kanoniczych linków można spotkać na wielu blogach. Nie zawsze jednak zalecenia są prawidłowe i nie zawsze warto stosować canonical, lepiej zastosować inne rozwiązania. Poniżej kilka przykładów:
Protokół HTTP i HTTPS. Nasza strona może być widziana pod adresami http://naszastrona.pl oraz https://naszastrona.pl. Dla Google to są różne strony i mamy gotowy przepis na duplikację. Spotkałem się z zaleceniami wskazania kanonicznego adresu. To błędne rozwiązanie, w tym przypadku należy zastosować przekierowanie 301. Podobnie dla wersji z www i bez www.
Podczas generowania przyjaznych adresów/urli z wyjściowych powinniśmy ustawić 301, a nie canonical.
Przeniesienie treści pod inny adres. Jeżeli z jakiś powodów zmieniliśmy adres podstrony, należy ustawić przekierowanie 301, a nie stosować canonicala do wskazania nowego adresu.
Kanoniczny adres, kanoniczny link czy canonical
W światku SEO funkcjonują powyższe pojęcia i używane są praktycznie zamiennie.
Kanoniczny adres czy też kanoniczny link, kanoniczny url to adres podstrony wybrany przez administratora serwisu jako główny dla danej podstrony. Google również wybiera kanoniczny adres, miło będzie jeżeli nasze wybory się pokrywają 😉
Canonical to tag, parametr sekcji head za pomocą którego ustawia się adres kanoniczny.
Żeby nie było zbyt pięknie i łatwo 😉
Teoria to jedno, a praktyka to drugie. Niestety, Google nie zawsze stosuje się do własnych wytycznych. Jednym z takich przykładów jest canonical.
My wskazujemy robotom wyszukiwarek które podstrony powinny być kanoniczne, a Google i tak wie swoje i zdarza się, że wybiera inne. W takim przypadku pozostaje nam analiza i podjęcie działań które nakłonią Google do uznania naszego adresu jako kanoniczny. Czasami jednak możemy przyznać Google rację, zaakceptować wybór Google i na tę podstronę skierować nasze działania. Ale zanim to zrobimy, warto poobserwować przez jakiś czas czy nie są to tylko chwilowe kaprysy Google.
Warto również pamiętać o tym, że nadużywanie tagu canonical może spowodować, że Google zacznie go ignorować w obrębie nawet całego serwisu.
Jeżeli chcę przenieść domenę pod inny adres to mam ustawić z każdej podstrony canonical na nową domenę?
Nie ma sensu. Jeżeli przenosisz zawartość na inną domenę bez innych zmian to ustaw przekierowanie 301 w pliku htaccess. To jeden wpis. Jeżeli jednak zmieniasz adresację podstron to niestety musisz dla każdej podstrony ustawiać 301 osobno.
Tak czy inaczej, przy zmianie domeny nie stosuje się parametru canonical, Google i tak go nie odczyta.
Google dokręca śrubę jeżeli chodzi o plagiaty i zgłoszenia. Tym bardziej powinno się zwracać uwagę na oznaczenie kopiowanych treści parametrem canonical